– mul_tiplication ad_dition, matematická hra pro nižší ZŠ


Mějme pole kamenů s čísly od jedné do 36 a dvě hrací kostky. Princip hry: první hráč hodí kostkami a vynásobí padnuvší hodnoty, posléze je rozloží v součet nebo rozdíl či kombinací obojího a kameny s příslušnými čísly obrátí. Jestliže hráč provede špatný výpočet, získá trestné body. (Hodnoty se domluví před hrou.) Poté udělá totéž druhý hráč. Pokud se hráč dostane do pozice, že součet či rozdíl nedokáže uskutečnit – prohrál. Sečtou se zbývající hodnoty kamenů a zapíší se do tabulky. Následuje nová hra, kameny se obrátí. Po nejvýše deseti kolech se hodnoty sečtou – kdo má více bodů prohrál.

Např.: Na jedné kostce padne 4, na druhé 5. Součin je dvacet, rozklad na součet, rozdíl… je:
1 +19, 3 +17… 4 + 5 + 11… 2 + 3 + 6 + 9… 36 – 17 +1… nebo otočí kámen s číslem 20 , hráč si vybere svoji kombinaci

Praxe na ZŠ

1) Žáci si z dřevěného hranolu vyřežou dvě hrací kostky a označí strany čísly. Pozor! Součet čísel na protilehlých stranách je 7.

2) Žáci z tvrdého papíru, na rubové straně může být obrázek, vystřihnou kartičky s čísly od 1 do 36. pokud žáci obrázek na rubové straně neznají, tak ten, kdo jej nejrychleji uhodne odečte od svého skóre dohodnuté body.

3) Na kartičkách vyznačí barevně prvočísla, sudá, lichá čísla a poznají princip Eratosthenova síta

4) Žáci mohou barevně označit nejpravděpodobnější součin dvou čísel.